Tuesday, July 27, 2010

Rasa hati ini..

My dear sayang,
Ingat lagi tak bila mana ibu pernah bercerita pada kamu tentang seseorang sampai air mata ibu mengalir? sure la tak kan??hahah..apala ibu ni ek.. well, anyway..thanks a lot sebab jadi teman yang setia..walau kamu tak pernah beri apa2 pendapat.cukupla kamu pinjamkan tlinge dan badan kamu untuk ibu peluk..walaupun hakikatnya waktu itu kamu lena dibuai mimpi..ekekek..

Kaseh,
Dalam hidup ni, kite tetap perlukan teman dan sahabat..sebetulnya, kite akan punya ramai kawan..tapi teman dan sahabat mungkin cuma beberapa ketul je.lagipun bukan senang nak punya teman..jauh lagi seorang sahabat. kalaupun kite mungkin cuba yang terbaik untuk jadi teman yang paling baik, tapi hakikatnya kadang2 kita lupa kalau hati manusia itu berbeza. punya tafsiran yang berbeza, kemahuan yang berbeza juga. yang penting, cubala untuk jadi kawan, teman dan sahabat yang baik pada mereka.

As a normal human being, tak banyak sikit sure kita akan rasa macam tak adil. bila mana teman kita semacam tak menghargai kita. penghargaan itu bukan cuma pada kata-kata atau janji manis..tapi juga tindakan kita terhadap mereka. tak salah kalau sesekali kita email, atau mungkin SMS. paling best kita call la. cuma ada waktunya ada halangan yang buat kita tak mampu untuk buat semua tu. ok fine, tapi..takkanla setahun sekali..bila mana ada peluang ntok dekat..kita tak dapat nak tunjukkan sedikit penghargaan?? mungkin ada, tapi bila ditimbang2 dengan kata2 mereka sebelum tu, rasa macam ek eleh..itu je kau boleh buat?? hurmmm.. apalagi waktu kamu sakit haritu. sepatah haram langsung takde apa pun keluar dari dia..SMS tidak, jauh lagi call. sedih kan?? waktu ibu sorang2 dengan kamu waktu tu.. dengan kamu demam teruk, berak2..sampai berdarah..mana dia?? mungkin tengah sangat bahagia bersama insan2 tersayang.. mujurla masih ada sahabat lain yang sudi bertanya khabar. waimah org yg cuma kenal dari blog pun sentiasa bg support pada ibu waktu tu. nasib baik jugak waktu tu ibu boleh bertahan.walau saban hari berjaga untuk jaga kamu.. tapi dia?? mana orangnya yang selalu kata kalau ibu ni close friend dia??ntahla..siapala kita pada mata dia now ni. mungkin dulu..dulu..bila waktu sedih dan susahnya, mungkin kita seseorang pada mereka..tapi tidak sekarang. sebab tu walau hampir 2bulan menyepi..tetap takde kata dari nya.. sebelum2 ni, kalau ada apa2 konflik, ibu jugakla yang terhegeh2.. kalaupun beberapa kali juga ibu terpaksa pecahkan benteng keegoan ibu, tapi ibu redha..demi sebuah persahabatan.. cuma ibu rasa..untuk kesekian kalinya dan untuk kali ini, ibu rasa mungkin lebih baik ibu diam menyepi. cukupla seawal pertelingkahan ni terjadi ibu cuba jelaskan apa dan kenapa ibu rasa mcm tu. tapi dari sana..nothing!! nothing at all!! can you believe that sayang?? betul2 mcm kerikil hati dia.. kesian kan ibu?? selama ni menghargai orang yang rupanya tak de meletakkan penghargaan pada ibu..jauh lagi bagi tempat dalam hati dia ntok teman seperti ibu.. tapi takpela..andai ini takdir Tuhan..ibu pasrah..

Manja,
Andai satu masa nanti tiba masanya kamu ada bf ke kan..please..jangan terlalu teruja dengan bf kamu sampai kamu lupa pada teman2 yang lain..macam mana pun dalam kehidupan ni, kita still perlukan teman. walau kamu dah ada pasangan hidup dunia akhirat sekalipun, tetap kamu masih perlukan teman selain pasangan hidup kamu. same goes with me.. ayah memang sahabat karib terbaik ibu selama hayat ni. tak ada satu apa pun yang ibu selindungkan dari ayah.. sebab ibu tak pandai menyembunyikan apa2 dari ayah. cuma, ada masanya..penghayatan dan cara pemikiran kaum laki dan perempuan berbeza. so, kat sini la ibu perlukan teman untuk berkongsi cerita yang sama. naluri wanita..cuma wanita yang akan paham dengan sempurna.. so manja, ingat tau..kalaupun dah ada bf, tunang or suami sekalipun, bertemanla dengan sebaik2nya dengan teman2 kamu. jangan pernah lupakan mereka bila kamu dah rasa bahagia. ok?? kalau ibu tau Kaseh buat tak hirau kat teman2 time tu..ibu tak nak kawan Kaseh.huhu..apala ibu ni, macam budak2..wakakak... agaknya, waktu kamu baca ni..kat mana kita kan?? tetibe plak terlintas benda ni..ntahla, ibu pun tak tau.. :)

Sayang,
bertemanla dengan seikhlas hati.. bila ibu mencurah perasaan ni, bukan maknanya ibu mengungkit, cuma kadang2 ibu tak faham dan ibu betul2 lost..kat mana silap ibu.. jahat sangat ke ibu ni sebagai seorang kawan?? zalim sgt ke ibu sampai dia takde langsung cuba ntok memperbaiki keadaan? teruk sangat ke ibu ni sampai tak layak untuk menerima penghargaan dari seorang kawan@teman?? mungkin cuma mereka2 yang berkaitan yang boleh beri jawapannya.. dari pihak ibu, andai sepi ini yang terbaik..ibu pasrah dan redha.. cuma waktu2 ni..bila emosi ibu terumbang ambing..kerap pulak fikiran ni memikirkan semua ni. walau sebelumnya ibu dah berjaya memadamkannya..huhhhh...





gambar2 ni antara koleksi semasa kita bercuti di Msia baru2 ni. waktu kamu demam teruk sampai turun berat kamu.walau hakikat sebelumnya kamu tak pernah demam sampai turun berat badan. dan yang paling menggusarkan ibu waktu tu.. bila kamu berak2 sampai berdarah2.. mujurla 2 hari before nak terbang balik ke Oslo kamu dah pulih.. syukur sangat2 waktu tu..



P/S: I Love us!!


0 comments: