Thursday, November 12, 2009

Up and Down...

Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2Nya.. dan setiap ujian dan dugaan tu pasti akan dijanjikan dengan sinar bahagia di hujung sana.. cuma bila dan bagaimana ia didatangkan pada kita..cuma Dia yang tau dan berhak untuk itu.. Kadang-kadang, orang di luar cuma tahu menilai kita dari lahir.. apa yang mereka nampak dan tau.. tapi, pernah ke mereka terfikir apa yang telah seseorang tu lalui dan alami sebelum mengecapi kebahagiaan yang dilihat sekarang??

And again...life is like a wheel.. ada masa di atas..ada masa di bawah.. cuma, bila mana kita ada di atas..bersyukurla dengan anugerahNya.. tapi, bila mana kita berada di bawah, tetap juga bersyukur kerana Allah masih menduga dan menguji kita tanda Dia masih sayangkan kita dan mengingatkan kita atas apa yang kita lupa.. memangla sakit bila kita diduga.. dugaan tu datang dengan bermacam2 bentuk.. mungkin dari segi kerjaya, percintaan, pertunangan, persahabatan dan mungkin juga dalam perkahwinan tu sendiri.. Ntahla...kadang2 bila mulut berbicara pada mereka2 yang sedang dilanda masalah dan ujian, risau disalahtfsirkan.. yelah.. memang kita bukan berada di tempat dia, and kita tak tau apa exactly yang dia rasa.. tapi..bercakap dengan sedikit pengalaman yang ada semasa berada di 'bawah' dulu.. rasaya tak salah kalau kita berikan sedikit nasihat kan?? sekadar memberi sedikit moral support. Apatah lagi bila dia di kalangan sahabat handai kita..tapi, selalunya.. terasa diri tersentak bila acapkali ayat ini yang dituturkan olehnya 'awak senangla, untung..semua nak..dapat' atau mungkin 'yelah, awak dah kahwin, is sayang sgt kat awak' atau mungkin juga ' bertuahnya jadi awak..bahagia je...bila la kita nak rasa bahagia macam korank??' Hurmmm...selalunya..bila ayat2 ni dah keluar..rasa macam dah putus idea nak cakap apa lagi..

My dear Kaseh..
Andai satu masa nanti Kaseh baca posting ni, ibu nak Kaseh tau kalau perjalanan hidup ibu dan ayah bukanla semudah yang orang di luar sana sangkakan.. Dan andai kata Allah menganugerahkan hidup kita sekeluarga dengan sedikit kesenangan waktu ini dan akan datang, syukur Alahmdulillah...dan ibu nak Kaseh sentiasa ingatkan pada diri sendiri.. apa yang Kaseh ada sekarang ni sedaya mungkin ayah dan ibu adakan untuk Kaseh..sebab apa?? sebab kami nak Kaseh dapat apa yang ibu dan ayah Kaseh tak dapat masa zaman kami kecik2 dulu.. and again..semua ni datang dari Allah..dan untuk itu..kita kene sentiasa bersyukur pada Allah...bukan cuma dari segi harta benda..tapi kasih sayang dan perhatian.. bukanlah ibu kata ibu dan ayah tak dapat semua2 benda ni.. cuma memang ada masanya..bila kita nak..tapi kita tak dapat.. macam ayah.. dulu..kalau kami tengok movie2 yang berunsurkan kekeluargaan..especially tentang anak dan ayah...mesti ayah nangis.. kenapa?? ada kisah di sebaliknya.. biarla itu menjadi rahsia keluarga kita.. andai satu masa nanti Kaseh tau...mugkin Kaseh berhak untuk itu... tiba-tiba, mata berkaca bila menulis tentang ni..huhu...sob..sob... anyway, andai ayah baca posting ni..sabar ye sayang.. apa yang is nak dan is tak dapat..is curahkanla pada Kaseh dan bakal anak2 kita nanti yer... i do really understand how it feels sayang...

Kaseh,
Kaseh sure tak tau kan macam mana ranjaunya perjalanan ayah sebelum ayah bawa kita ke bumi scandinavian ni.. it's not that easy.. sebab ayah bukanla anak bos yang celik2 mata je dah kaya...ada kereta besar, rumah besar, pangkat besar...oooo..no, no, no.. Kaseh tau tak.. dulu..masa mula2 ibu bercinta ngan ayah...ibu baru je sudah urusan pendaftaran degree kat UiTM nun...hahah...ntahla..dah takdir agaknya... walaupun dah kenal n berkawan since primary school..tapi takdir temukan kami ntok berjumpa dan bercinta at the end of 2003.. dependekkan cerita..ayah baru abis deg time tu.. dan dah dapat tawaran kerja dengan gaji yang agak lumayan... tapi, mungkin itu yang ayah rasa terbaik untuk ayah, bukan yang terbaik di sisi Nya.. Kaseh tau tak.. kalau ayah terpaksa melepaskan peluang yang mmg dah ada dalam genggaman tu sebab ayah cume kurang 1 markah je ntok melepaskan diri dari 1 paper tu? 1 markah jerk... tengok...betapa Allah mahu menduga ayah kamu.. hanya kerana 1 markah, ayah terpaksa melepaskan peluang tu...Bayangkan cemana perasaan ayah time tu.. kesian ayah.. mencari sisa2 kekuatan dalam diri...hampir2 putus asa dan ada masanya seolah2 menyalahkan takdir.. tapi..ayah cuba jugak untuk bangun...bernafas dan mencari sedikit kekuatan di sebalik kepahitan dan kepayahan tu.. dan masa tu..kebetulan ibu cuti semester.. so, memang hampir setiap hari dok temankan ayah kat kedai Tok Ayah kat Tangkak tu (tp skang dah jd arwah dh kedai tu..hahah) time tu la yang buatkan kami mengenali hati budi dan menyelami perasaan masing-masing. ada masa dok kat tepi sungai sempadan Jasin-Tangkak sambil makan nasi yang ibu bekalkan untuk ayah.. ada masa kami jerit kuat2 atas moto..sekadar melepaskan tekanan.. pernah juga sekali dua kami melepak kat gunung ledang.. saja teman ayah mandi.. ibu dok je la kat batu2.. kesian ayah.. ibu tau betapa gusarnya hati ayah time tu.. after that, ayah terpaksa reseat balik paper tu.. and waktu tu...1st time seumur hidup ibu.. melangkah kaki ke Penang..hahah....masa tu cuti umum.. ibu dengan penuh yakinnya..beli tiket bas ke Penang..ingat lagi naik bas kaler merah tu..apa ntah nama dia..ha..Konsortium.. bila dah half way..baru ibu call ayah..bagitau kalau ibu dah on the way ke Penang...huhu.. surprised!!! and terpaksa la ayah calling2 kawan2 kat USM tu..sebab nak menumpangkan ibu tidur..hahaha..selamat 1 malam jerk..merasala ibu naik skuter kawan ayah si Namiri tu.. ekeke....saje je menyuntik semangat seorang kekasih la konon2nya...wakakaka... hurmm...sebenarnya dalam pada ibu dan ayah dok meratapi nasib time tu, mesti ada insan2 lain yang tengah happy dengan life dia.. well..itula kehidupan kan..ada masa senyum terukir di bibir.. ada masa tidak..

Actually, sebelum ayah reseat balik paper tu, pernah juga buat rayuan ntok recheck balik paper tu.. amik masa gak la.. tapi mungkin bukan itu takdir yang terbaik untuk ayah.. bila ada 1 hari tu...tengah2 malam..nak ikutkan ibu merajuk ngan ayah time tu.. tup2, bila ayah call..terasa ada sesuatu denagn getar suara ayah.. dan ibu tau ada sesuatu yang tak best di situ.. then ayah bgtau kalau keputusan masih tetap sama.. ada suara tangisan di hujung sana.. see...walaupun kaum adam tu amatla sukar dilihat ntok mengaalirkn air mata.. tp ayah kamu?? ibu tau ayah cuba bertahan...tapi tewas dengan keadaan yang sangat menjengkelkan dirinya waktu tu.. Ya Tuhan..berila kekuatan pada dia... tapi...ibu bukanla seorang good advisor.. but i'd try to be a very good listener... coz i were really sure he need me.. rajuk ibu???? ntah hilang ke mana.. dah tak teringat nak merajuk dah time tu... that's what we meant by love... sentiasa ada walau macam mana pun keadaan...dan sedia ntok mengenepikan perasaan sendiri bila sampai saatnya..

Dulu..bila ayah down..ayah selalu salahkan takdir..kenapa susah sangat jalan hidup ayah untuk membina kerjaya..kawan2 ayah semua dah de kerja..tapi, ibu cukup tak suka bila ayah cakap mcm tu.. seolah2 menidakkan ketentuan Dia.. apa yang tertulis tu, itulah yang terbaik untuk ayah di sisi Allah..selalu geram n marah dengan ayah bila ayah asyik cakap Allah tu tak adil..kan?? bila orang tengah tension dan berdepan dengan masalah.. selalu je merapu... tapi, mugkin ada hikmah kenapa Allah temukan kami dan buatkan hati kami bertaut seawal ini.. seawal ayah punya permasalahan dalam hidupnya...untuk ibu berikan sedikit sokongan dan dorongan padanya.. ibu mungkin bukanla girlfren yang terbaik untuk ayah waktu tu..tapi ibu cuba buat ayah happy dan lupakan masalah tu... tiap hari ibu datang kedai tu..kalau tak pagi, petang.. kuar g minum cendol kat celah kedai kain tu ke, makan rojak kat depan dataran Tangkak tu ke, tak pun, duduk2 kat dataran Tangkak sambil makan buah yang dibeli dari kedai apek cina dengan harga 30sen sebungkus..atau mungkin...berbonceng naik motor tanpa arah tujuan.. and again..kami jerit kuat2... huhu..semua tu kenangan... kenangan yang tak ternilai...

Then, bila ayah bgtau ayah dah pass that subject..mmg syukur sangat2...dan itula 1st time ibu beli bunga...5 kuntum bunga ros kaler merah..nak beli untuk kaum adam lak tu...kekekeke...kelako lak rasanya...hai la...senyum sendiri lak menaip part ni..ahaha..

So, bermula la episod memburu pekerjaan.. dan syukur...ada rezeki untuk ayah.... cuma waktu tu..ibu dan ayah terpaksa berpisah selalu.. sebab ayah slalu ke offshore.. 1st job ayah, ke Iran 3 bln.. huish..puasa, raya semua kat tengah laut.. sedih sungguh.. tapi takpela..dah rezeki camtu..cuma..ibu memang mintak kat ayah... andai kata kami dah diijabkabulkan, ibu tak rela berpisah lagi dengan ayah..tak sanggup rasanya.. 2 tahun bekerja di lautan.. and after ntah berapa banyak resume di hantar (time tu ibu jadi tukang print n pos kat darat) alhamdulillah...menapak la ayah di company sekarang... and after almost 2yrs base kt KL.. ayah mencari ruang untuk menjelajah ke negara lain.. mula2 nak ke Houston..tapi disebabkan ibu dan ayah masih memegang title girfren n boipren.. jadi, terpaksalah ayah melepaskan peluang tu.. dan alhamdulillah...peluang datang sekali lagi.. and this time around..memang hati ayah dah bulat n nekad untuk berhijrah ke negara orang.. biarpun agak berat keputusan yang diambil sebab terpaksa meninggalkan keluarga di kampung.. mungkin time tu, rezeki Kaseh kot.. sebab waktu tu ibu pun mengandungkan kamu..dan sekarang...kat sinila kita sekeluarga menumpang mencari rezeki di segenap muka bumi Allah yang maha luas ni.. dan untuk itu, sangat bersyukur dengan anugerah dan nikmat yang tak terhingga ni..

Kan?? bukan mudah perjalanan hidup kami.. ada ranjau, liku dan duri yang perlu dilalui sebelum ada di tahap sekarang.. believe or not.. semua orang yang kononnya ada di 'comfort zone' tu tak la semudah itu untuk dia berada di situ.. Allah tu adil, maha mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2nya.. cuma kita sebagai hamba..kene sentiasa tabah dn sabar bila diduga..

Well, ini antara dugaan yang kami dah harungi dalam hidup ni.. ada banyak lagi sebenarnya episode2 bila mana roda kehidupan ni berada di bawah.. cuma sekadar berkongsi sedikit pengalaman dan rasa agar orang tidak semudah itu mengatakan kami berutung. Masih ada banyak kisah luka dan duka di sebalik 'keuntungan' yang Allah anugerahkan pada kami sekarang..

Untuk manja ibu,
Andai ada saatnya Kaseh dilanda badai dalam hidup ni, jangan sekali2 Kaseh menyalahkan takdir dan menyalahkan diri sendiri.. percayalah bahawa Allah menduga hambanya sebagai tanda Dia menyanyangi kita.. juga sebagai tanda peringatan pada kita.. Sebesar atau sekecil mana pun dugaan itu, sentiasala berpaling pada Dia.. tabahkan hati..lapangkan dada..ikhlaskanla hati dalam menjalani dugaan hidup ini..insyaAllah...pasti ada sinar yang memancar di depan sana.. bila?? itu ketentuan Dia.. setiap apa yang berlaku..pasti ada hikmahnya...

Dan untuk teman2 yang serasa dirinya sedang diuji dengan ranjau duri kehidupan untuk kesekian kalinya... tabahkanla hati..berpalingla pada Dia.. andai tidak mampu berdepan sendiri..mungkin ada baiknya mencari teman di sisi.. sebagai tongkat atau mungkin untuk meluahkan rasa di hati dan bertukar pandangan.. tapi bukan untuk dijadikan tempat untuk melepaskan rasa. tiada teman yang mahu melihat teman yg lain bersedih dan bersendirian..tapi bila acapkali nasihat yang ditabur dipulangkan dengan nada2 yang agak mengusik jiwa..mungkin itu sebabnya dia memilih untuk berdiam diri..


sayang kamu berdua selamanya...selagi jasad ini bernafas..


P/S: I Love you..

5 comments:

MiJa said...

stuju stuju,kesenangan tu bukanlah dtg bergolek,smua org ada kisahnya.. mija igt ag citer beliau x lepas satu paper,pdhal dh pun jumpa richard palmer..huhu

nnt kaseh baca mesti dia kagum ngn ibu & ayah dia...^^

KIRIS.. said...

haha...tu la kan.. kesian dia..seb bek skang dah ok.. alhamdulillah...

time ada kt penang tu pun tk silap ada gak terserempak ngn mija n flocy kot.. elok2 je kt depan desa apa ntah nama tu..

zharif pun mesti kagum n bangga punya ibu dan ayah yg tip top!! ;)

Anonymous said...

betol2..ika tabik kat abg, hehe ;p
akak da citer episod nih kat ika dl, hehe... ;p

waahhhhhh, sgt berbangga utk kamo smuaa ;p

nyza said...

i'm proud of both of u guys!!

kaseh,
mase ibu & ayah dh couple tu, ibu bg tau aunty tau.mase tu ingt lagi,dekat kolej melati,uitm s.alam..

hubby said...

pengalaman mendewasakan kita. thanks for being with me all these days.

richard palmer dh takde kan?ke dia masih lg?